In feite is alles eenvoudig. Geen ingewikkelde formules nodig. U hebt alleen een rekenmachine nodig. De bottom line is om de afgelegde afstand op elektriciteit te controleren van laden tot laden.
Dus gaan we als volgt te werk: We laden niet totdat de sensor van het “laadstation” op het dashboard oplicht. Dit betekent meestal dat er nog steeds ongeveer 10% lading in de accu zit. Nu gaan we naar het dichtstbijzijnde laadstation en laden we een volle accu op. Zorg ervoor dat u dergelijke elektriciteit laadt, die wordt voorgeschreven door de autofabrikant. De specificaties zijn aangegeven. We krijgen een cheque bij het laadstation en kijken hoeveel elektriciteit we hebben geladen. Noteer deze waarde of sla de cheque gewoon op. Stel nu de kilometerteller opnieuw in. We doen hun zaken. We moeten elektriciteit verbruiken totdat het laadlampje weer gaat branden.
Nu we al de elektriciteit hebben verbruikt, kunnen we het werkelijke elektriciteitsverbruik van de auto berekenen. We hebben alle benodigde parameters. De formule voor het elektriciteitsverbruik is als volgt: Verbruik = X * 100 / Y. In deze formule: X is het volume geladen met elektriciteit. Dit staat op de cheque aangegeven. Y is de afstand die je voor je op het dashboard ziet (als je dit onthoud, stellen we de kilometerteller opnieuw in bij het laden). Voor de eenvoud geven we een eenvoudig voorbeeld. Na het ontsteken van de gloeilamp van het laadstation hebben we bijvoorbeeld 40 kwh elektriciteit geladen. We hebben de kilometerteller laten vallen, we hebben voor zaken gereisd en zagen het laadstation opnieuw branden. Nu kijken we naar het aanrecht en zien we dat we bijvoorbeeld 500 kilometer hebben gereden. Dit betekent dat 40 kwh elektriciteit naar 500 kilometer gaat. Als 500 gedeeld door 40, dan krijgen we het verbruik van elektriciteit voor 1 kilometer. In dit geval is het 0,08 kwh per kilometer. Maar we moeten weten hoe het elektriciteitsverbruik per 100 km te berekenen, wat betekent dat de resulterende waarde moet worden vermenigvuldigd met 100. Als gevolg daarvan zal 8 kwh worden vrijgegeven – dit is hoeveel in dit voorbeeld de auto elektriciteit zal verbruiken
De elektriciteitsprijzen zijn de afgelopen jaren gestaag gestegen en ons transportbudget is steeds belangrijker geworden in onze uitgaven. Sommigen van ons blijven echter bijladen zonder naar de rekening te kijken, want het is waar dat hoe dan ook, als u naar het werk wilt, de overgang naar de laadpaal onvermijdelijk is.
Maar zou het niet nuttig zijn om nog steeds het elektriciteitsverbruik van ons voertuig te kennen? Al was het maar om uit te zoeken of we een voertuig hebben gekozen dat is aangepast aan onze reizen?
De autofabrikanten, wanneer zij ons de voordelen van het lage elektriciteitsverbruik van dit of dat model aanbieden, zijn gebaseerd op deze eenvoudige berekening :